- Rapoon
to nowy projekt Robina Storey'a,
współzałożyciela legendarnego Zoviet France,
bodaj najwspanialszej awangardowej formacji lat
80-tych. W ciągu siedmiu lat działania Rapoon,
Storey ujawnił światu 15 albumów, na których-
w bardziej uładzonej estetyce etno ambient-
kontynuuje idee swej macierzystej grupy,
pojmującej muzykę jako: " siłę
kreującą stany umysłu,odkrywającej ludziom
część ich własnej osobowości, medium
umożliwiające dostęp do najpierwotniejszych
instynktów i podświadomości."
- Eksperymentalnej
przeszłości Storey'a zawdzięcza Rapoon
niepowtarzalne brzmienie i koloryt. Muzyka
dobiega z głębi głośników,
- jakby
zza gęstych oparów mgły, koncentruje się na
najniższych tonach. Przy pierwszym kontakcie
wydaje się szorstka. Jej szarobure, przygaszone
barwy kładą się w ciężkich, rozmytych
plamach. Wszystko to nadaje jej specyficzny
ziemski charakter. Kojarzący się raczej z
prymitywną muzyką plemienną, niż z
subtelnościami estetyzującej szkoły ambient
albo z futurystycznym rozmachem "kosmicznej"
ścieżki nurtu. Plemienny charakter muzyki
Rapoon to również kwestia szerokiego
wykorzystania rytmów oraz instrumentów
etnicznych z Afryki i Azji. Żywiołowe, korzenne
bębnienie nie znosi bynajmniej atmosferycznego,
ambientowego klimatu tych nagrań, monotonia i
głębokie osadzenie rytmów przenosi ich
transowy porządek w wymiar medytacyjny. W
trakcie tworzenia swej wielokulturowej,
wielowątkowej muzyki Storey nie używa samplera.
Uznając tworzenie muzyki za
- "proces
rozbierania i przebudowy", namiętnie oddaje
się kunsztownym studyjnym manipulacjom
preparacji dźwięku, montowaniu i miksowaniu
taśm. Gra na instrumentach etnicznych,
korzystając z pieczołowicie zbieranych,
oryginalnych okazów o indywidualnych
- historiach
- poczynając od wszelkiego rodzaju instrumentów
perkusyjnych, z których najbardziej ceni tablę,
poprzez sitar, na didjeridu, różnego rodzaju
fletach i piszczałkach kończąc. wspomaga je
stosując tradycyjne syntezatory i automaty
perkusyjne Mooga, Yamahy i Rolanda. Generując
najprostsze rytmiczne loopy i klasyczne brzmienia,
drogą misternych przekształceń osiąga barwy
odległe od dźwięków źródłowych. Storey
komponuje improwizując w stanie, jak sam to
określa, "wyłączonej świadomości".
Oszczędne utwory osnute są wokół obsesyjnie
powtarzanych transowych rytmów, osadzonych na
fundamencie
- niskiego
burczenia dronu. Z rzadka pojawiają się
repetytywne strzępki muzycznych struktur
zmutowanej elektroniki, bądź partie
instrumentów etnicznych, ponure, abstrakcyjne
dźwiękowe plamy, a czasem odgłosy egzotycznych
wokalistów. Wszystko to dozowane z nieumiarkowanym
zapamientaniem i hipnotyczną siłą. Wydaje się
, iż efektem twórczości Rapoon jest
współczesna, postindustrialna muzyka prymitywna.
|
|
- Ów
cel towarzyszy Storey'owi na całej jego
twórczej ścieżce. Jest nie tylko muzykiem,
- ale
też wszechstronnym, wystawiającym na całym
świecie malarzem, grafikiem, autorem animacji,
artystą wideo.
- Jako
członek kolektywu True North, przeciwstawiając
się masowej produkcji, zwraca sie ku
niepowtarzalnym rękodziełom rzemiosł
artystycznych. W wielu pracach, korzystając z
najpowszechniejszych współczesnych surowców,
czy wręcz cywilizacyjnych odpadów, stara się
przywracać bezpośrednią, naturalna i prostą,
ale też magiczną siłę sztuki prymitywnej.
- Najsłynniejszym
przykładem są ręcznie wykonywane okładki
albumów Zoviet France, którym nadał charakter
współczesnych
- fetyszy.
W Zoviet France spędził Storey 14 lat i wydał
przeszło 20 albumów ( co zdaniem grupy stanowi
zaledwie 5% nagranej przez
- nich
muzyki). Opuścił zespół w 1993 roku,
tłumacząc swą decyzję "różnicą zdań"
w obrębie Zoviet France i faktem, iż przestała
go satysfakcjonować jego ewolucja. Dziwne, bo
dokonania Rapoon penetrują ten sam obszar co
Zoviet France i wcielają identyczne strategie
pracy twórczej. Nowe utwory Storey'a są
lżejsze i bardziej komunikatywne od dorobku jego
- macierzystej
grupy, która nie wahała się przed stosowaniem
okołoindustrialnego hałasu. rapoon tymczasem
drąży dawno już ustalony kanon etno ambient.
Trudno uznać jego płyty za rozwinięcie idei
Zoviet France. Rapoon to raczej egzoteryczne,
- bardziej
masowe wydanie klasycznych dokonań Zoviet France.
I tu być może kryje się sektet rozłamu.
- Pod
szyldem Rapoon- Storey kontynuuje tworzenie
najbliższej mu chyba nowej muzyki prymitywnej.
Tymczasem nowe
- albumy
Zoviet France, pomimo że wciąż się do niej
odwołują , stały się bardziej wyrafinowane.
Wyraźniej niz kiedyś ciążą ku
elektroakustycznej awangardzie i osiągnęły
brzmienie, które w stosunku do surowych nagrań
zespołu z lat 80-tych kwalifikuje się jako hi-tech.
Jest bardziej selektywne, wręcz syntetyczne.
Choć Rapoon też złagodził dawną
chropowatość, pozostał przy tym surowy.
Hipnotyczna, pełna pierwotnej siły, muzyka
Rapoon jest zaledwie echem niełatwego w
- obejściu
geniusza Zoviet France. Dla otwartych śmiałków
niech będzie zachętą do dalszych poszukiwań w
jego świecie.
- Rafał
Księżyk
|